toegang / afscherming van gegevens

De toegang tot een directory kun je regelen via het CHMOD-commando. Als je in SmartFTP de eigenschappen van een bestand of directory opvraagt, dan kun je ook een getal wijzigen. Standaard staat dat volgens mij op 644, maar dat kun je ook op 666, 755 of zelfs 777 instellen.

Dit geeft aan wie er allemaal een bestand mogen benaderen. Maar wil je dat gebruiken dan moet je wel iets weten van hoe bestands-rechten op UNIX-niveau werken.

Overigens moet je de tekst op deze Belgische site wel relativeren. Als je bestanden FTPt voor gebruik op een website, dan wordt de inhoud van een directory standaard getoond als je er geen 'default document (bijvoorbeeld index.html) in hebt staan. Mogelijk bedoelen ze dat met die tekst...

Is het niet mogelijk om bepaalde bestanden op de site te beveiligen met een paswoord, zodat enkel mensen die dat paswoord kennen de documenten kunnen openen en afhalen? Want dat met die code snap ik toch niet zo heel goed, en dan durf ik niks beveiligen uit schrik dat ik er zelf niet meer aan kan.